Είναι αρκετά δύσκολο να εξηγήσεις την αξία ενός λογοτύπου. Ενός καλού λογοτύπου δηλαδή. Ορισμένα πράγματα, όπως η αξία του σχεδιασμού ιστοσελίδας, είναι πολύ ξεκάθαρα να κατανοηθούν. Οποιοσδήποτε μπορεί να αντιληφθεί πόση πολύ δουλειά περιλαμβάνει ο σχεδιασμός και το «χτίσιμο» μιας ιστοσελίδας. Πρέπει να υπάρξει σχεδιασμός, χρήση κώδικα, δημιουργία γραφικών, οργάνωση του περιεχομένου και μια σειρά από διάφορες άλλες λειτουργείες που συμβαίνουν «από πίσω», τις οποίες ακόμα και αν δεν τις βλέπεις, ξέρεις πως υπάρχουν εκεί.
Πιθανότατα να μην κατανοείς πως λειτουργούν όλα αυτά, γι’ αυτό ακριβώς τον λόγο όμως προσλαμβάνεις κάποιον που ξέρει τι κάνει. Και σαν αποτέλεσμα έχεις ένα όμορφο και λειτουργικό site, όπου αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος της online επιχείρησης σου και των κερδών σου.
Ωστόσο, όσον αφορά τον σχεδιασμό λογοτύπου, τα ακατανόητα πράγματα «από πίσω» είναι πολύ πιο ορατά σε όλους. Με το λογότυπο, αυτό που βλέπεις, είναι αυτό που ουσιαστικά είναι. «Δεν μοιάζει τόσο δύσκολο, και εγώ θα μπορούσα να το κάνω αυτό!», «Ποια η διαφορά μεταξύ ενός λογοτύπου 50€ και 200€?», «Τραβάς 2 γραμμές και είναι έτοιμο». Αυτές είναι πιο συχνές εκφράσεις που ακούς κατά την διαδικασία δημιουργίας ενός λογοτύπου.
Η αξία κόστους ενός Λογοτύπου
Μετά τον σχεδιασμό ενός λογοτύπου, πάντα υπάρχει μια έκπληξη από την μεριά του πελάτη. Πως ένα τόσο μικρό σχέδιο κοστίζει τόσο πολύ? Γιατί χρεώνομαι λιγότερο για ένα σχέδιο φυλλαδίου που έχει τόσα πολλά στοιχεία και μοιάζει με ένα πολύ πιο περίπλοκο κομμάτι γραφικού σχεδιασμού απ’ ότι για ένα λογότυπο? Γιατί παίρνει τόσο καιρό να το φτιάξεις?
Για να γίνει κατανοητή η αξία ενός logo θα περιγράψω τους λόγους για τους οποίους ο καλός σχεδιασμός λογοτύπου είναι τόσο πολύτιμος. Και γιατί επομένως αξίζει την τιμή που μπορεί να το συνοδεύει. Είναι σημαντικό επίσης να γίνει κατανοητό γιατί το λογότυπο δεν είναι κάτι το οποίο θέλεις να γίνει όσο πιο φθηνά γίνεται.
Χρησιμότητα
Σκέψου πόσο πολύ χρησιμοποιείς ένα λογότυπο. Ένα καλό λογότυπο είναι διαχρονικό και ευέλικτο. Είναι αυτό που αντιπροσωπεύει την εταιρεία σου. Θα μπορείς να το χρησιμοποιείς για χρόνια στην ιστοσελίδα σου, στις εταιρικές σου κάρτες, στις συσκευασίες σου, στα social media, σε όλο το υλικό του Μάρκετινγκ αλλά και σε οποιοδήποτε διαφημιστικό μέσο, για την προώθηση και εξέλιξη της επιχείρησής σου. Αναλογίσου πόσοι άνθρωποι βλέπουν το logo σου και την αξία που προσφέρει στην επιχείρηση σου βοηθώντας την να γίνει ορατή και να φαίνεται πιο επαγγελματική.
Η εκτεταμένη χρήση του λογοτύπου σου σε σύγκριση με τα σχέδια «μιας χρήσης», όπως ένα διαφημιστικό φυλλάδιο, είναι ένας από τους λόγους για τον οποίο η τιμή ενός logo είναι τόσο υψηλή. Η αξιοπιστία και η μακροζωία που πρέπει να έχει το λογότυπο είναι επίσης μέρος του γιατί χρειάζονται τόση έρευνα και σκέψη για τον σχεδιασμό του.
Μοναδικότητα
Το λογότυπο είναι ένα βασικό συστατικό του brand κάθε εταιρίας και το brand είναι ένα κεντρικό μέρος της επιχείρησης. Ένα καλό brand μπορεί πολλές φορές να αποτελέσει την διαφορά μεταξύ μιας επιτυχημένης επιχείρησης και μιας άλλης που δεν έχει καταφέρει ακόμα να απογειωθεί. Το λογότυπο αποτελεί συχνά την ειδοποιό διαφορά που καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο ορίζεις την επιχείρηση σου. Πως δημιουργείς εμπιστοσύνη και αναγνωσιμότητα από το κοινό σου. Πως ουσιαστικά ξεχωρίζει η επιχείρηση σου, απ’ όλες τις άλλες, μέσω συγκεκριμένων χρωματικών συνδυασμών, στυλ γραφής αλλά και σχεδιαστικού ύφους.
Για να μπορεί να πραγματοποιηθεί αυτό επιτυχώς, το Logo χρειάζεται να είναι αυθεντικό και μοναδικό. Πρέπει να αντιπροσωπεύει την επιχείρηση σου τέλεια! Το logo είναι ίσως το πρώτο πράγμα που θα παρατηρήσει ένας πελάτης, η πρώτη εντύπωση. Πόσο αξίζει λοιπόν μια καλή πρώτη εντύπωση για σένα?
Η γνώση/τέχνη του Γραφίστα
Ας δούμε ένα απλό παράδειγμα. Φαντάσου πως καλείς έναν ηλεκτρολόγο σπίτι σου για να φτιάξει έναν χαλασμένο διακόπτη. Ο ηλεκτρολόγος έρχεται, κοιτάει την καλωδίωση και μετά από μερικά λεπτά σφίγγει μια βίδα και λύνει το πρόβλημα σου. Έπειτα σου ζητάει 100€ για την εργασία του. «100€ για δουλειά 2 λεπτών όπου το μόνο που έκανες είναι να σφίξεις μια βίδα?», ρωτάς εύλογα εσύ. «Όχι», απαντάει ο ηλεκτρολόγος, «5€ για τον χρόνο μου και 95€ για την γνώση μου που ήξερα ποια βίδα έπρεπε να σφίξω».
Αυτό που ο καθένας πρέπει να αντιληφθεί, είναι πως δεν πληρώνεις για έναν φάκελο ή μια εικόνα. Ούτε καν για τον χρόνο που παίρνει σε έναν γραφίστα για να το δημιουργήσει (αν και φυσικά μετράει και αυτό). Πληρώνεις για την γνώση και την τεχνογνωσία του γραφίστα. Συχνά και για τα χρόνια εμπειρίας. Κυρίως όμως πληρώνεις τον μοναδικό τρόπο σκέψης του και την μεταφορά αυτής στην οθόνη του υπολογιστή που θα «ντύσει» όλη την επιχείρησή σου. Δεν γνωρίζουν όλοι με το Illustrator στον υπολογιστή τους πως να δημιουργήσουν ένα λογότυπο. Δεν εμφανίζεται δια μαγείας, πατώντας ένα κουμπί.
Υπάρχουν πολλά στοιχεία σχεδιασμού που πρέπει να λάβεις υπόψιν σου. Είναι ισορροπημένο? Ταιριάζει στο ύφος της επιχείρησής σου? Είναι ευανάγνωστο ακόμα και σε μικρό μέγεθος? Τα χρώματα είναι ταιριαστά? Λειτουργεί σε τόνους του μαύρου? Υπάρχουν ακόμα πιο τεχνικά κομμάτια που πρέπει να αναλογιστείς. Πως πρέπει να σχεδιαστεί ώστε στο μέλλον να μπορείς να το χρησιμοποιήσεις σε οποιαδήποτε διάσταση χρειαστεί? Ποια τα χρώματα όταν το τυπώνεις σε ένα έντυπο και ποια όταν δουλεύεις στο διαδίκτυο. Ποιες μορφές αρχείων πρέπει να παρέχονται?
Μην υποτιμάς τις εργασίες που χρειάζονται για να δημιουργήσεις ένα Logo το οποίο αποδίδει καλά και θα σε ακολουθεί στο μέλλον. Φρόντισέ το όπως του αξίζει για να γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της εταιρείας και θα σε αντιπροσωπεύσει επάξια!
Εν κατακλείδι
Για όλους αυτούς τους λόγους λοιπόν, ο σχεδιασμός ενός καλού λογοτύπου αξίζει την επένδυση. Συνήθως, ότι πληρώνεις, παίρνεις. Προφανώς όμως, δεν έχουν όλες οι επιχειρήσεις, ειδικά οι νέες, μεγάλο προϋπολογισμό για branding. Ωστόσο, είναι καλό να γνωρίζεις τις επιλογές σου και τα αποτελέσματα τους, ώστε να πάρεις μια ενημερωμένη απόφαση σχετικά με το τι είναι καλύτερο για την επιχείρηση σου. Εδώ στην IMBnet διαθέτουμε μια ειδική ομάδα για το σχεδιασμό λογοτύπων. Εμπιστεύσου τους ειδικούς!