You are currently viewing Influencer Marketing: Τι είναι; Πώς γίνεται; Αξίζει για την επιχείρησή σας;
Influencer Marketing - IMBnet.gr

Influencers, Brand Ambassadors, Endorsements, celebrities και μη, και αρκετές άλλες ονομασίες και ορολογίες που συνεχώς ακούμε και συνοδεύονται από μια αύρα μυστηρίου! Αυτές συνθέτουν το Influencer Marketing. Το αν θα βοηθήσει την επιχείρηση ή το brand μας όμως το Influencer Marketing, αποτελεί για πολλούς ένα δύσκολο και άλυτο πολλές φορές γρίφο. Ειδικά όταν ο όρος influencer σε πολλές περιπτώσεις αποτελεί «καραμέλα» όσων ψάχνουν ένα εισόδημα μέσω των κοινωνικών δικτύων. Ένα εισόδημα που όμως μπορεί να κάνει «φτερά» ανά πάσα ώρα και στιγμή, αν και εφόσον υπάρξει φυσικά.

Τι είναι όμως το Influencer Marketing;

Αποδομώντας τον όρο, χωρίζεται σε δύο εξίσου σημαντικά μέρη: Τους Influencers και το Marketing.

Tι είναι οι Influencers;

Μεταφράζοντας τον όρο, Influencer είναι οποιοσδήποτε έχει τη δύναμη ή την ικανότητα να ασκεί επιρροή. Κι αυτή είναι η λέξη κλειδί. Γιατί η επιρροή μπορεί να ασκηθεί με πολλούς τρόπους. Οπτικά, ακουστικά, με το γραπτό λόγο, με τις πράξεις μας, με τις στυλιστικές μας επιλογές, ακόμη και με αυτό που τρώμε! Έτσι, ένας influencer μπορεί να είναι και η μητέρα μας, όταν επιλέγοντας να μας μαγειρέψει γεμιστά με σταφίδες, μας «πείθει» πως είναι ανώτερα σε γεύση από τα γεμιστά με ρύζι, κι εμείς συνεχίζουμε και το υιοθετούμε και στην ενήλικη ζωή μας. Influencer όμως είναι και ο Cristiano Ronaldo, που έχοντας συγκεντρώσει 215 εκατομμμύρια ακόλουθους μόνο στο λογαριασμό του στο Instagram, μπορεί με ένα μόνο post να ξεπουλήσει τα νέα του ποδοσφαιρικά παπούτσια, πριν ακόμη αυτά κυκλοφορήσουν στα καταστήματα!

Πώς σχετίζονται με το Marketing;

Υπάρχει η απόλυτα προφανής και η λιγότερη προφανής σύνδεση μιας επιχείρησης ή ενός brand με τους influencers. Η προφανής και πιο άμεση λύση είναι η προβολή ενός προϊόντος ή μιας σειράς προϊόντων ενός Brand μέσω ενός Influencer. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει μια σειρά από posts, φωτογραφίες, video, οπτικοακουστικό υλικό γενικότερα ή και διαφημιστικά σποτ. Η λιγότερο προφανής και πολύ πιο ουσιαστική λύση, είναι η σύνδεση του brand με τον influencer, μέσω μιας στρατηγικής και γενικότερης συνεργασίας, για την ανάπτυξη του brand awareness. Τι σημαίνει αυτό; Ότι μέσω κοινής πορείας και στρατηγικής, τόσο το brand, όσο και ο influencer προωθούν ταυτόχρονα ο καθένας τον εαυτό του και μαζί έναν κοινό σκοπό, ο οποίος κατά κύριο λόγο είναι και το αντικείμενο της εκάστοτε καμπάνιας του brand.

Γιατί το Influencer Marketing είναι αποδοτικό για ένα brand;

Αρχικά, θα πρέπει να επισημάνουμε μια μεγάλη αλήθεια. Το Influencer Marketing δεν αποτελεί νέο φαινόμενο ούτε νέα τάση. Σε αυτό βέβαια έχει συνετελέσει και η ραγδαία εξάπλωση των Social Media τα τελευταία χρόνια, με celebrities και ανθρώπους της διπλανής πόρτας, να μπαίνουν δυναμικά στο χώρο, προσφέροντας ο καθένας τη δική του συμβολή στο brand awareness. Εδώ και πολλά χρόνια, τα μεγάλα brands, έχουν αναγνωρίσει την επίδραση που μπορεί να έχει ένα μεμονωμένο άτομο τόσο στις καταναλωτικές συνήθειες αλλά και στις ζωές πολλών άλλων.

Ας πάρουμε για παράδειγμα, έναν πολύ γνωστό σε όλους μας αθλητή, τον Michael Jordan. Ο Jordan αποτελεί ένα από τα πιο τρανά παραδείγματα στο Influencer Marketing. Τόσο ο τρόπος ζωής του, η νοοτροπία, όσο και οι κινήσεις του στα μπασκετικά παρκέ, έκαναν τη Nike να τον προσεγγίσει και να υπογράψουν μαζί ένα συμβόλαιο για τη δημιουργία μιας σειράς, κομμένη και ραμμένη στα μέτρα του: τα πασίγνωστα Jordan.

Τι έκανε όμως ο Jordan;

O Jordan, όχι μόνο φόρεσε τα παπούτσια, όχι μόνο κατέγραψε τις καλύτερες του επιδόσεις, αλλά μαζί με τη Nike, ακολούθησαν μια πολύ έξυπνη και πολύ επιτυχημένη στρατηγική: το λογότυπό τους αρχικά, είναι η ίδια η μορφή του Jordan, σε μια από τις πιο χαρακτηριστικές του στιγμές, επομένως είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον ίδιο. Ο Jordan φρόντιζε σε κάθε δυνατή ευκαιρία, να φορά ρούχα και παπούτσια, από την καινούργια σειρά με το όνομά του, τα οποία όμως έφεραν σε εμφανή σημεία και την επωνυμία της Nike.

Επομένως τι συμπεραίνουμε; Πως αυτή η κατάσταση ήταν WIN / WIN, μια νίκη από κάθε πλευρά με πολλούς τρόπους: Το brand της Nike συνδέθηκε με την επιτυχία, με ένα φρέσκο πρόσωπο, με τη νοοτροπία πρωταθλητή, με έντονα χρώματα και μια προσωπικότητα που κάθε άνθρωπος που έπαιζε μπάσκετ θα ήθελε να έχει.

Και ο Jordan, εκτός από τα χρήματα του συμβολαίου, απέκτησε κάτι πολύ πιο σημαντικό. Ένα trademark, ένα σήμα κατατεθέν που είναι απόλυτα αναγνωρίσιμο σε όλον τον κόσμο, μια τρομερή ευκαιρία να αναπτύξει το δικό του χαρακτήρα μέσα στο παρκέ, τόσο με τις επιδόσεις αλλά και εκτός, με την επιρροή του στο σχεδιασμό της σειράς, αλλά και τη δυνατότητα να φέρει όλους όσους τον αγαπούσαν και τον λάτρευαν εκτός παρκέ, ακόμη πιο κοντά του, μιας και όλοι όσοι φόρεσαν Jordan, ένιωθαν πως μπορούσαν να «πετάξουν» με τα καινούργια τους παπούτσια!

Πώς το Influencer Marketing είναι αποδοτικό για ένα brand;

Αρχικά να ξεκινήσουμε λέγοντας πως το Influencer Marketing δεν αποτελεί στρατηγική marketing προς το ευρύ κοινό, αλλά κυρίως προς τους influencers. Πολλά brands και επιχειρήσεις κάνουν marketing βασιζόμενοι στο κοινό που προσπαθούν να χτίσουν, αλλά και να προσελκύσουν κοινό από όλες τις ενδιαφερόμενες ομάδες του πληθυσμού για το προϊόν ή την υηρεσία τους. Έτσι, το περιεχόμενο διαχέεται και διαμοιράζεται μέσων των καναλιών επικοινωνίας, προσπαθώντας να καλύψει όλες τις επιμέρους ανάγκες του κοινού του, με όσο το δυνατόν πιο στοχευμένες καμπάνιες.

Με τους influencers όμως, το brand, πηγαίνει την επικοινωνία του ένα βήμα παραπέρα. Oι influencers έχουν την ιδιότητα και την ευχέρεια, να έχουν χτίσει ένα κοινό αφοσιωμένο σε ένα σκοπό, ένα lifestyle, έναν τρόπο σκέψης, το οποίο τους εμπιστεύεται. Κι αυτό γιατί τους θεωρούν αξιόπιστους και αυθεντικούς. Σύμφωνα με το Forbes, ένα 92% των καταναλωτών ακολουθεί πιστά κάποιον influencer και τον εμπιστεύεται κατά 94% περισσότερο από ένα τηλεοπτικό σποτ ή κάποια άλλη μορφή marketing. Φανταστείτε τώρα τι δυναμική μπορεί να αντλήσει ένα brand το οποίο συνεργάζεται με τον κατάλληλο Influencer. Κι αυτό ενώ προβάλλουν μαζί τα προϊόντα του, ενώ βοηθούν τον influencer να κερδίσει ακόμα μεγαλύτερο κοινό, δίνοντας τους μεγαλύτερη αξία. Σίγουρα μια κατάσταση win / win.

Πώς θα ξεκινήσετε με το Influencer Marketing;

Αποφασίσαμε να χωρίσουμε τον τρόπο δράσης σε 9 επιμέρους βήματα. Αυτά θα καθορίσουν τόσο τον τρόπο δράσης, όσο και αξιολόγησης των ενεργειών σας. Αυτά είναι:
1. Αναγνωρίστε το στόχο της καμπάνιας σας
2. Απευθύνετε προσωποποιημένες προσκλήσεις στους influncers
3. Επιλέξτε influencers που είναι ειδικοί στον τομέα τους
4. Επιλέξτε Influencers οι οποίοι μοιράζονται την ίδια κουλτούρα και φιλοσοφία με το brand σας
5. Συνεργαστείτε με όσους «επικοινωνούν» στην πλατφόρμα στην οποία βρίσκεται το target group σας
6. Εστιάστε στη αλληλεπίδραση και όχι στον αριθμό των followers
7. Αφήστε τους influencers να αλληλεπιδράσουν με το brand σας με τον δικό τους τρόπο
8. Τα χορηγούμενα posts πρέπει να είναι εμφανές πως πρόκειται για προωθητικές κινήσεις
9. Μετρήστε τα πάντα

Κάντε την έρευνα σας, και οργανωθείτε. Είναι ίσως η πιο σημαντική συμβουλή και σίγουρα αυτή που θα σας γλιτώσει χρόνο και χρήμα. Διευθετήστε τη στρατηγική σας, το πλάνο δράσης σας καθώς και όλη την ομάδα που θα χρειαστείτε. Μόνο έτσι θα είναι επιτυχημένη η καμπάνια σας. Σκεφτείτε το πώς θα προσεγγίσετε τους influencers, καθώς σε πολλές περιπτώσεις αποτελούν απλούς, καθημερινούς ανθρώπους. Υιοθετήστε μια προσιτή στάση και προσέγγιση και ταυτιστείτε στις ιδέες σας.  Το Influencer Marketing δεν αποτελεί μια καμπάνια η οποία αποδίδει άμεσα. Χρειάζεται χρόνο, υπομονή και πολλές δοκιμές ώστε να βρεθεί η φόρμουλα που αποδίδει τα μέγιστα δυνατά.

Βρείτε τον ιδανικό τρόπο επικοινωνίας με τους influencers σας και δημιουργήστε ένα πλάνο ενημέρωσης και brainstorming. Μπορεί να είναι εβδομαδιαίο, ημερήσιο, ακόμη και μία φορά το τρίμηνο. Συγχρονίστε όλα τα κανάλια επικοινωνίας του Brand σας σε έναν κοινό σκοπό, και αξιοποιήστε κάθε Influencer ξεχωριστά και στο δικό του, ειδικό κομμάτι και τομέα. Βρεθείτε από κοντά, συζητήστε και λάβετε feedback. Και τέλος, δείτε τα δεδομένα. Μπορούν να σας αποκαλύψουν μια αλήθεια, που ούτε κι εσείς μπορούσατε να φανταστείτε! Καλή επιτυχία!